dinsdag 28 augustus 2012

De Sapkum.

Ruim zes jaar geleden nam de man waar ik verliefd op was (en nog steeds ben)  mij mee naar een plek waar ik verliefd op zou worden. Schiermonnikoog. Vanaf het ogenblik dat ik voet aan land zette van dit pittoreske eiland was ik verkocht. Inmiddels heb ik bijna de hele TV TAS gezien, maar geen enkel eiland doet met mij, wat Schiermonnikoog met mij doet. Het natuur klooster dwingt je om een stap terug te nemen en je aan haar ritme aan te passen. Een van mijn hoogte punten  tijdens  een bezoekje aan Schier, is uit eten in De Sapkum.

 De Sapkum is niet te definiëren als een restaurant, eetcafé, bistro of vreetschuur. Het is niet uitgesproken bijzonder en het eten is niet haute cuisine. Het geeft je een gevoel alsof je bij oma aan tafel zit. De sfeer is informeel, het eten is nog informeler. Mijn persoonlijke  favoriet valt onder de vegetarische gerechten. Namelijk twee kaassoufflés met gebakken aardappeltjes en sla. Mijn geliefde tafelgenoot bestelt altijd cordon blue met witlofrolletjes en friet.  Zulke eenvoud, waar vind je dat tegenwoordig nog? Misschien is het, het vakantiegevoel? Wie kent niet het onbedwingbare verlangen naar bitterballen tijdens een zomervakantie aan de Spaanse kust. Misschien is het de Schierse lucht? Het constant buiten zijn is immers zeer bevorderlijk voor de eetlust. Of misschien het gevoel dat ik bij een oma of een beppe aan tafel zit. Daar waar lekker en gemakkelijk voor culinair gaan. Wat het ook is, het zorgt er in ieder geval voor  dat De Sapkum de enige plek op aarde is waar ik mijn bord helemaal leeg eet! Sterker nog, ik moet mij  bedwingen het bord niet helemaal af te likken.

 Mocht je ooit naar Schiermonnikoog gaan, wat ik ten zeerste aanraad om te doen. Breng dan zeker een bezoekje aan De Sapkum (Middenstreek 3). Verwacht geen design meubilair, hippe obers, lounge muziek of cocktails. Verwacht gewoon eten zoals eten bedoeld is overgoten met Friese nuchterheid, nostalgie, eenvoud, Schierse zeelucht en oma’s gezelligheid.

 Lekker ite!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten